سرزمین خاطره ها

دزفول ! برای آنانی که با زلال رودش سیراب شده اند و پرورش یافته اند در هر نقطه از کره خاکی که سکنی گزیده اند سرزمین خاطره هاست

سرزمین خاطره ها

دزفول ! برای آنانی که با زلال رودش سیراب شده اند و پرورش یافته اند در هر نقطه از کره خاکی که سکنی گزیده اند سرزمین خاطره هاست

سرزمین خاطره ها

عمری به جز بیهوده بودن سر نکردیم
تقویم ها گفتند و ما باور نکردیم
در خاک شد صد غنچه در فصل شکفتن
ما نیز جز خاکستری بر سر نکردیم
دل در تب لبیک تاول زد ولی ما
لبیک گفتن را لبی هم تر نکردیم
حتی خیال نای اسماعیل خود را
همسایه با تصویری از خنجر نکردیم
بی دست و پا تر از دل خود کس ندیدیم
زان رو که رقصی با تن بی سر نکردیم

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

آخرین نظرات

پیوندها

قِرِزِلنگ

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۳ ق.ظ

قِرزِلِنگ

قرزلنگ

 

خرچنگ  ، سرطان ، فرنگیش میشود کانسر نام دیگرش به گویش ما قرزلنگ است موجودی افسانه ایی در نوستالژی ما . ما یعنی نوجوانان قدیم شهر . شهر یعنی رودپر آب و زلال دز ، دز یعنی کَت و کمر و رَعنا

۹۲/۰۵/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید سرزمین خاطره ها

نظرات  (۸)

۱۳ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۰۲ پلاک های گم شده
په یه یه هنون دگه چی ین؟
پاسخ:
پاسخ: قرزلنگ
من همیشه ازش می ترسیدموچندشم میشه
پاسخ:
پاسخ: دِلتِه میا ؟ به ای خوشکلی
۰۳ مرداد ۹۲ ، ۰۸:۳۹ مجمع خادم الشهدا شهرستان دزفول
سلام علیکم
بروزیم با "گمنامی"...
منتظر نظرات ارزشمند شما
سلام
سیدجان من دو نکته در این باب عرض کنم :
1) متاسفانه شایعه ای بد در زمان ما شایع شده بود که درون قاب گرد و فوقانی بدن این جانور نقش چهره ی رستم منقوش است.
برای همین این موجودات زیبای خداوندی را می گرفتند و پس از کندن دست وپاهای آنان و کشتن شان، بدنشان را از گوشت و استخوان تخلیه می کردند و قاب فوقانی بدن این بینوا را شبیه نیمه ی صدف، خالی کرده و در آب رودخانه می شستند.
پس از این بود که تصویری نامفهوم شبیه چهره ی وایکینگ ها و با رنگ نارنجی شکل دیده میشد.
(شرمنده این جنایت را بنده هم یکی دوبار مرتکب شدم)
2) قرزلنگ متشکل از قرز+لنگ می باشد.
«قرز» مستعرب شده ی «گرز» است. این گرز را به همان واژه ی موشهای گنده ای که «گرزه» می نامیمشان متصل بفرمایید.
در حقیقت ریشه ی گرز و گرزه و گُرز(چماق) یکی است. دلیلش هم پاهای بلند و کشیده و قدرتمند خرچنگ است.
دقت کردی گَ گَ؟ ..خرچنگ = خر+چنگ
تلفظ ملی نام این حیوان هم موید بزرگ بودن پاهای اوست.
مثل خرمگس. خر پشته، خرشانس.
پاسخ:
پاسخ: سلام براربله درسته این جنایت رو من دیدم که انجام میشد اما خوشبختانه خودم انجام ندادم بچه ها انجام میدادند البته من هم عکس شبه رستم رو دیده ام عالم کودکی است دیگه . ممنون از اطلاعاتت .
۰۲ مرداد ۹۲ ، ۱۹:۴۸ رهسپارقدیمی
سلام آغا قربون جدت ای قرزلنگ خوشگله اَ کجا اوردیه ؟
پاسخ:
پاسخ: حج مصطفی برام قرزلنگ چه قابله جون طلب کن ..
و من ربطش بدهم به خاطرات سرزمین خاطره ها
قرزلنگ کد رمز تانک بود توی بیسیم هایتان
مگه نه؟

پاسخ:
پاسخ: بله علی آقا جان
۰۲ مرداد ۹۲ ، ۰۷:۱۷ یار شیرین سخن
سلام نماز روزتون قبول یَه طوری گفتی کت و دز و رعنا آدم هَوسِ کنهَ دزفیل بووه همین الان وِرسَه رووهَ سَر اُ
پنجشنبه دزفول بودم از عید نوروز به بعد نرفته بودم فقط یه روزه ای رفتم به خاطر جریان سعید . خیلی وقت بود نرفته بودم (راستی دایی اولین بارم بود از دم در خونمون اهواز تا دم در خونه مامان رو خودم روندم آقا امید هم قبول کرد) ماه رمضونی هم نمیشه بری کت انشاالله برا عید فطر تشریف بیارین دز همه باهم قراره بریم کت(گوش شیطون کر)
پاسخ:
پاسخ: انشاالله عزیزم. مبارکه
۰۲ مرداد ۹۲ ، ۰۳:۱۲ محمد مجیدی راد
سلام
سید تا الان قرزلنگ پاتون را گاز گرفته ؟
پاسخ:
پاسخ: گاز گرفته باشه مهندس ؟ نه نسل ما بلد بود چه جوری بگیره که خطر نداشته باشه . نکنه نسل جدید بلد نیست؟؟